Kom igång med batterier och elbilsladdare
Här hittar du instruktioner och produktinformation som hjälper dig komma igång med våra batterier och laddboxar.
Direkt efter beställning
1. Läs igenom orderbekräftelsen
När du beställt får du ett bekräftelsemejl med en sammanfattning och allmänna villkor för installationen. Kolla igenom det så allt stämmer och återkom om du har några frågor
2. Signera föranmälan digitalt om det krävs (Gäller endast dig som beställt ett batteri)
Vi anmäler kommande installation till din nätägare. Vissa nätägare vill ha en digital signatur av denna föranmälan. Om en digital signatur behövs så kommer du att få instruktioner via mejl om hur du gör detta.
3. Ladda ner Svea Solar appen
I Svea Solars app kan du efter installation se dina olika produkter och enkelt följa status på dem.
Nedräkning till installation
Efter att vi skickat in din föranmälan och fått installationsmedgivande av din nätägare så kan planeringen av din installation påbörjas.
När vi kan påbörja installationen varierar beroende på var du bor, men vi kommer höra av oss om när din installation beräknas ske. I de flesta fall har våra installatörer med sig produkterna, men de kan också levereras direkt till din tomt inför arbetets start.
Några dagar innan din installation blir du kontaktad av arbetsledaren som kommer att ansvara för installationen. Arbetsledaren bekräftar dag och tid för installationsstart och stämmer av så att du har fått all information du behöver. Det är också ett bra tillfälle att ställa frågor som du kanske har om installationen. Meddela även arbetsledaren om du planerar att vara hemma under installationen eller inte, eftersom det är viktigt att vi har tillgång till din elcentral. Våra installatörer behöver också tillgång till ett uppvärmt utrymme, vatten och toalett.
Förbered installation
1. Säkerställ internetuppkoppling
Batteriet/laddboxen behöver tillgång till nätet. Se till att routern bara sänder på 2,4 gHz, samt att det finns bra täckning där produkten ska sitta. Om du är osäker hur du gör, kontakta din internetleverantör.
Instruktioner för olika batteritillverkare
Huawei/Power Saver-batteri:
En nätverkskabel behöver vara dragen till batteriet om batteriet ska användas för stödtjänster, annars fungerar Wi-Fi uppkoppling.
Homevolt-batteri:
Wi-Fi uppkoppling behöver finnas där batteriet ska installeras oavsett om batteriet ska användas för stödtjänster eller ej.
Easee-laddbox:
Wi-Fi uppkoppling behöver finnas där laddboxen ska installeras.
2. Gräva inför installation
Observera att det är ditt ansvar som kund att det utförs grävning på din tomt inför installation om det krävs. Du hittar instruktioner här.
Installation steg för steg
1. Elinstallation
Elektrikern kontaktar dig inför besöket och stämmer av dag och tid. För att vi ska kunna koppla upp batteriet/laddboxen mot internet är det viktigt att det finns internet där batteriet/laddboxen är, se specifikationer ovan.
Vi sköter uppkopplingen så länge du ordnat detta. Under installationen kommer vår elektriker behöva tillgång till alla elcentraler i fastigheten. Vi kommer att behöva bryta strömmen i fastigheten, eventuellt vid flera tillfällen för att kunna genomföra arbetet på ett säkert sätt.
När elinstallationen är klar gör vår elektriker ett funktionstest av batteriet/laddboxen för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Om du är hemma går vår elektriker också igenom produkterna med dig och hjälper dig att lägga till dina produkter i appen din telefon.
2. Färdiganmälan (gäller endast dig som beställt ett batteri)
När ditt batteri är testat och klart, skickar vi in en färdiganmälan till din nätägare för att informera att installationen är genomförd.
Kom igång med Svea Solar-appen
I Svea Solar-appen kan du bland annat följa din data och få en bättre bild av din elanvändning och appen är en förutsättning för stödtjänster, energioptimering och smartladdning.
Här hittar du all information om appen och hur du lägger till dina nya produkter i den.
Har du ett homevoltbatteri behöver du aktivera det i Svea Solar-appen innan du gör det i en annan app som du planerar att använda, annars kommer du inte kunna se ditt batteri i Svea Solar-appen och vi kommer inte kunna felsöka och ge dig service på distans. Vår elektriker hjälper dig att lägga till batteriet i Svea Solar-appen, givet att du är hemma och har din mobiltelefon tillgänglig.
Vår app stödjer för tillfället inte elbilsladdare, utan du kopplar upp din elbil givet att du har Svea Solars elavtal. Saknar du elavtalet så kan du använda dig av tillverkarens app för att styra laddningen.
Så läser du av dioderna på ditt batteri
Homevolt:
Batteriets energilagringsnivå indikeras av hur många lampor som lyser. Endast ljus i mitten på ljusslingan betyder 0% laddat och ljus över hela ljusslingan betyder 100% laddat.
Färgen och pulsen på ljusslingan indikerar vilken aktivitet som pågår:
• Lila ljus betyder att batteriet laddas.
• Grönt ljus betyder att batteriet laddas ur.
• Vitt ljus betyder att det inte pågår någon aktivitet, ”viloläge / sleep mode” d.v.s. att batteriet är i viloläge medan det väntar på bäst tidpunkt att ladda upp eller laddas ur.
Huawei/Power Saver:
• Grönt ljus betyder att batteriet är i drift.
• Blinkande grönt ljus betyder att batteriet är i standby.
• Inget ljus betyder att batteriet är i viloläge.
• Blinkande rött ljus betyder att batteriet larmar
• Rött ljus betyder att batteriet inte fungerar som det ska.